فارسی طب / سایت دانستنی های پزشکی ، روانشناسی ، دانستنی های غذایی ، دانستنی های بیماریها ، هیپنوتیزم و علوم غریبه ، آرایشی و زیبایی ، آشپزی و خانه داری ، دانستنی های دارویی و دانستنی های جالب دیگر
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فارسی طب / سایت دانستنی های پزشکی ، روانشناسی ، دانستنی های غذایی ، دانستنی های بیماریها ، هیپنوتیزم و علوم غریبه ، آرایشی و زیبایی ، آشپزی و خانه داری ، دانستنی های دارویی و دانستنی های جالب دیگر و آدرس far300.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





smaler text size normall text size bigger font size print page send to friend bookmark this pageراههای زیبا ماندن

راههای زیبا ماندن

چـیـزهایــی که می خورید می تواند به زیباتر شدن شما کـمک کند. برنامه زیبایی خود را با صبحانه، ناهار و شام آغاز کنید.
● جوانتر به نظر بیایید
بـادام خـواص فـوق العـاده ی ضد پیری دارد. نه تنها حاوی مـیــزان زیادی ویتامین E است (می دانید که این ویتامین جـزء ویـتـامین هایی است که معمولاً پشت ظرف کِرِم هاو لوازم آرایشی از آن نام می بـرنـد)، بـلـکـه حـاوی میزان زیـادی اسـیـد چـرب هـم مـی بـاشـد (کـه بـه نــرم کــردن پوست کمک می کند)، همچنین حاوی آنتی اکسیدان سلنیم می باشد. اما حواستان باشد که زیاد از این ماده ی غذایی نخورید. درست است که خواص زیبایی و آرایشی زیادی دارد، اما میزان کالریش هم بالا است و ممکن است باعث چاقی شود.
● ناخن هایی محکم داشته باشید
با خوردن پروتئین می توانید به ناخن هایتان استحکام بیشتری داده و آنها را تقویت کنید. پروتئین باعث ساختن کراتین (ماده ی تشکیل دهنده ی ناخن) می شود. سینه ی مرغ بدون پوست و استخوان، گوشت بوقلمون، ماهی تن و حبوبات همه در این منظور به شما کمک می کنند.
● موهایی براق داشته باشید
مواد غذایی که حاوی میزان زیادی ویتامین B هستند برای براقتر کردن مو بسیار مفیدند. ویتامین B در تخم مرغ، شیر، سبزیجات، و گوشت مرغ یافت می شود. سیلیکا نیز در براق و سالم نگاه داشتن مو بسیار موثر است. پوست خیار، پیاز، جو خام و جوانه ی لوبیا منابع اصلی این ماده ی معدنی به شمار می روند.
● خشکی پوستتان را از بین ببرید
ماهی به شما در این زمینه کمک زیادی می کند. ماهی (به خصوص ماهی های روغن داری مثل ماهی آزاد) حاوی اسید چرب امگا ۳ می باشد که به مرطوب کردن و تقویت پوست کمک می کند.
● چین و چروک پوستتان را برطرف کنید
ویتامین C سازنده ی کولاژن به راستی در برطرف کردن و از بین بردن چین و چروک موثر است. کیوی منبعی عالی از این ویتامین به حساب می آید چون تقریباً هر کیوی بیش از ۱۰۰ درصد از این ویتامین را در خود دارد. ویتامین C اثرات بسیار مفیدی روی سلامتی دارد، که یکی از این تاثیرات کمک به ساختن کالوژن است. وقتی بدنتان میزان بیشتری از کالوژن در خود داشته باشد، پوست قابلیت ارتجاعی و کششی بیشتری پیدا کرده و چین و چروک راحت تر از بین می روند. منابع دیگر این ویتامین مرکبات، انبه، شهد عسل و پاپایه است.
● آفتاب سوختگیتان را درمان کنید
اگر به خاطر زیاد زیر آفتاب ماندن پوستتان سوخته است، هلو و ذغال اخته بخورید. این میوه های خوشمزه حاوی میزان زیادی ویتامین E می باشند. این ویتامین به برطرف کردن قرمزی و ورم آفتاب سوختگی کمک می کند. همچنین با افزایش قابلیت کشسانی پوست، در از بین بردن چین و چروک نیز موثر است.
● دندانهایتان را سفیدتر کنید
همه ی ما می دانیم که سودا، قهوه، چای و غذاهای شیرین باعث تغییر رنگ و لکه دار کردن دندانها می شوند. اما آیا می دانستید که سیب و کرفس به از بین بردن این تغیر رنگ و سفیدتر کردن دندانها کمک می کنند؟
● گود رفتگی و سیاهی زیر چشمتان را از بین ببرید
هیچ کس دوست ندارد که زیر چشمهایش گود رفته و سیاه شود. اما اگر به این وضعیت دچار شده اید، از ویتامین C به همراه آهن استفاده کنید. این دو ماده با یکدیگر موثرترین راه برای از بین بردن سیاهی و گودرفتگی زیر چشم هستند. از سینه ی مرغ بدون استخوان و پوست (منبعی عالی از آهن) به همراه فلفل سبز، زرد یا قرمز (منبع ویتامین C) استفاده کنید.
● پوستتان را براق تر کنید
برای شاداب، مرطوب و سالم نگاه داشتن پوستتان آب بخورید. ممکن است تابه حال خیلی این را شنیده باشید، اما واقعاً صحت دارد. آب سموم را از بین برده و باعث رطوبت دادن به پوستتان می شود.
● از سرطان پوست پیشگیری کنید
گوجه فرنگی در این زمینه بسیار موثر است چون حاوی سه آنتی اکسیدان مهم ضد سرطان است: بتا کاروتین، ویتامین C و لیکوپن. گوجه فرنگی را به هر شکلی میتوانید استفاده کنید: خام، پخته یا حتی به شکل سُس. اگر می خواهید جذب لیکوپن را در بدنتان بالا ببرید، گوجه فرنگی را در مقدار کمی روغن زیتون بپزید.

فروتل
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ برچسب: زیبایی - جوانی - - , ] [ ] [ sadra ]

smaler text size normall text size bigger font size print page send to friend bookmark this pageعسل عسل عسل !!!

عسل عسل عسل !!!

عسل يك واژه عربي است كه در فارسي آن را انگبين مي‌گويند و عبارت است از شهد گل‌ها كه زنبور عسل توسط خرطوم كوچك خود آن را مكيده و از راه دهان به كيسه بسيار كوچك خود موسوم به كيسه عسلي وارد مي‌كند. وقتي ميزان شهد جمع‌آوري شده به حدود "40" ميلي‌گرم رسيد، گل‌ها را رها كرده و به سمت كندو پرواز مي‌كند. جالب اينكه براي تهيه يك كيلو عسل، زنبور بايد شهد "20" ميليون گل را جمع و به كندو حمل كند. جالب‌تر اين است كه زنبور عسل خاصيت ثابت گلي دارد، يعني تا وقتي كه مشغول جمع آوري شهد يك گل است، روي ساير گل‌ها نمي‌نشيند.

از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسياري از بيماري ها استفاده شده است. مهمترين خاصيت عسل ، ضد ميکروب بودن آن است. در حالي که عسل يک ماده کاملاً خوراکي است و بايستي محيط خوبي براي پرورش ميکروب ها باشد ، وليکن ميکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نيز به مرور از بين مي رود. زيرا عسل حاوي آنتي بيوتيک و آنزيم دياستاز است . در گذشته از اين خاصيت عسل براي از بين بردن پينه هاي دست و پا سود مي جستند.

 

درباره فوايد عسل چه مي دانيم؟


 

خواص و مواد موجود در عسل



همانطور كه مي دانيد عسل از قديمي ترين و نخستين شيرين كننده هايي است كه انسان استفاده كرده است و شامل قندهايي چون گلوكز، فروكتوز، مواد معدني همچون منيزيم، پتاسيم، كلسيم، كلريدسديم، گوگرد، آهن و فسفات است. در ضمن اينكه ويتامين هايي همچون B1 ، B2 ، B6 ، B3 ، B5 و C نيز براساس كيفيت و نوع عسل به نسبت هاي متفاوت در آن ديده مي شود.

علاوه بر موارد ذكر شده در حد كمي مس، يد و روي نيز در عسل وجود دارد. به همين جهت در حال حاضر زنبورهاي عسل يكي از بخش هاي اساسي و اصلي اقتصاد كشاورزي سالم به حساب مي آيند. از ويژگي هاي مهم عسل خاصيت ميكروب كشي آن است. عسل يك ضدعفوني كننده طبيعي است. تحقيقات انجام شده در سال هاي اخير نشان مي دهد كه گذاشتن آن بر روي زخم ها مانع عفونت مي شود. از آنجايي كه عسل حاوي مواد آنتي باكتريايي است مي تواند بخوبي باعث بهبود زخم ها شود.

زنبور عسل پيش از رسيدن به كندو در بين راه مقداري از آب شهد را جذب مي‌كند و چون شهد گل‌ها حاوي "50" تا "80" درصد آب است،‌ با اين عمل ميزان رطوبت عسل را به حدود 17 تا حداكثر25 درصد مي‌رساند، يعني حدودا از هر سه گرم شهدي كه زنبور عسل به كندو مي‌آورد، يك گرم عسل به دست مي‌آيد. البته عسل مناطق شمالي كشور به علت بالا بودن رطوبت هوا از آب بيشتري برخوردار است و لذا آبكي مي‌باشد، ولي عسل مناطق كوهستاني از آب كمتري برخوردار مي‌باشد.


زنبور عسل نوعي از آنزيم دياستاز به نام انورتاز را نيز به شهد اضافه مي‌كند كه اين آنزيم به همراه مواد قندي و نشاسته‌اي كه چهار پنجم وزن عسل را تشكيل مي‌دهند، عامل اصلي متبلور شدن يا شكرك ‌زدن عسل به شمار مي‌روند. لذا اين باور كه عسل غيرطبيعي شكرك مي‌زند صحيح نيست، بلكه دليل متبلور شدن و رسوب دادن عسل طبيعي وجود دياستاز و همچنين

كربوهيدرات ها مي‌باشد. دياستاز، ‌ذرات خيلي ريز عسل را به خود جذب كرده و باعث ته‌نشين شدن آن مي‌شود. مقدار گلوكز عسل هر چه بيشتر باشد، زودتر متبلور و ته‌نشين مي‌شود. اين خاصيت فقط در عسل‌هاي طبيعي و غيرتقلبي ديده مي‌شود، زيرا تنها عسل‌هاي طبيعي حاوي دياستاز هستند. مدت زمان شكرك زدن يا متبلور شدن عسل بسته به نوع گل متفاوت است و حتي در مورد عسل اقاقيا به چهار سال هم مي‌رسد. در كشورهاي اروپايي عسل سفت شده و متبلور شده را بيشتر مي‌پسندند.

تشخيص عسل طبيعي و غيرطبيعي از طريق مزه كردن غيرممكن است. براي مصرف كننده يك را ه بيشتر وجود ندارد و آن هم استفاده از ابزارهايي است كه بدن در اختيارش گذاشته است. با چشمانش شكل ظاهري عسل را ارزيابي مي‌كند، با بيني‌اش آن را بو مي‌كند و با زبانش آن را مزه مي‌كند.

اگر مجموعه خصوصيات باب طبعش بود و اگر عسل عطر و طعم گل‌ها را داشت، آن عسل واقعي است و ارزش آن را دارد كه بهايش را در حد معقول بپردازد. لازم به ذكر است مزه، عطر، طعم، رنگ و بوي عسل فقط مربوط به گل هر منطقه مي‌باشد و به نژاد زنبور عسل بستگي ندارد. نوع نژاد فقط در پركاري و كم‌كاري تاثير دارد.»

همان طور كه قبلا اشاره شد چهار پنجم وزن عسل را كربوهيدرات‌ها تشكيل مي‌دهند و بقيه آن عبارت است از: پروتئين، املاح معدني، عناصر معطر، آنزيم‌ها، ويتامين‌ها، گرده گل و آب. هر 100 گرم عسل 330 كيلوكالري انرژي توليد مي‌كند. لذا عسل، غذايي مقوي و انرژي‌زاست و به كمك دياستازهايش چربي‌هاي اطراف قلب را آب مي‌كند. به همين دليل مصرف آن به سالخوردگان و بيماران قلبي توصيه مي‌شود.

چگونه عسل در درمان زخم ها مؤثر است؟

• زماني كه عسل با رطوبت بدن تماس پيدا مي كند. آنزيم گلوكز اكسيداز كه توسط زنبورها در عسل ايجاد شده است به آرامي آزاد مي شود و پراكسيد ئيدروژن ضد عفوني كننده به ميزان زيادي آزاد مي شود و مي تواند در حدي كه به خود بافت آسيب نرساند، باكتريها را نابود كند.در ادامه با جذب مايعات و مواد مقوي به منطقه آسيب ديده باعث رشد سلولي و جلوگيري از خشك شدن زخم مي شود.

• فعاليت استميك عسل باعث حضور يك لايه از مايع بين بافتها و بانداژ مي شود و باعث مي شود در هنگام نياز بدون درد جابه جا شود و سلولهاي جديد پاره نشود.به همين جهت در برخي بيمارستانهاي دنيا براي درمان زخم بستراز تركيبات آن استفاده مي شود.

در قديم هر دارويي را با عسل مخلوط مي کردند، زيرا خاصيت بهبود بخشي داروها را چند برابر مي کرده و امروزه هم از عسل در بسياري از محصولات آرايشي و بهداشتي استفاده مي کنند.

• از عسل در فرآورده هاي ضد سرفه بطور مستقيم و غيرمستقيم استفاده مي شود . مزه مزه و غرغره شربت عسل براي برطرف کردن زخم هاي دهان و ورم گلو بسيار سودمند است. عسل ضد آسم است.


• عسل با اينکه بسيار شيرين است، براي دندان ها و لثه مضر نيست، بلکه لثه ها را سالم مي سازد و دندان ها را سفيد مي کند.


• دستگاه گوارش را پاک مي سازد و ضد اسهال است. در تحقيقات ثابت شده اثر بسيار مفيدي برعفونت هاي معده با هليکو باکتر پيلوري دارد. از اين رو ضد زخم معده و دستگاه گوارش است.


• عسل در درمان آب مرواريد ( کاتاراکت ) مفيد است.

• عسل بادشکن است و براي معالجه قولنج روده تجويز مي شود و در مسموميت هاي غذايي، دستگاه گوارش را پاک مي سازد.

• دوست کبد و پادزهر است، پس در بيماري هاي کبدي مصرف آن مفيد است .سکنجبيني که با عسل تهيه مي شود، صفرابري اعلاست.

• سنگ هاي کليه و مثانه را از بين مي برد. براي اين منظور عسل را با کندر بايد مصرف کرد.

• عسل خواب آور است و به مبتلايان به بيماري کم خوابي توصيه مي شود که قبل از خواب چند قاشق مرباخوري عسل ميل کنند.

• براي رفع کم اشتهايي مفيد است و کلاً جريان خون را در بدن بهبود مي بخشد. از اين رو به رشد عضلات کمک مي کند، پس براي بچه هاي کم اشتها و افراد ورزشکار بسيار مفيد است.

• عسل گرفتگي مويرگ ها را باز مي کند و براي عروق بسيار مفيد است. پس سالمندان اگر هر روز شربت عسل و ليموي تازه بنوشند، عمر طولاني تري خواهند داشت.

• حتي موم عسل نيز خواص زيادي دارد و ماسک آن براي صورت، چين و چروک و فرورفتگي هاي پوست را مي پوشاند و پوست را لطيف مي کند.


 

ويژگي های منحصر به فرد



1_ به راحتي هضم مي شود: مولكول هاي قند موجود در آن مي توانند به راحتي به ساير قندها تبديل شوند، به همين جهت حتي حساس ترين معده ها نيز مي تواند آن را به سادگي هضم كند.

2_ منبع بسيار خوبي از آنتي اكسيدان است: نقش بزرگي در جلوگيري از سرطان و همچنين بيماريهاي قلبي دارد.

3_ سطح كالري آن پايين است: در مقايسه با ساير مواد قندي ۴۰% كمتر كالري دارد، هرچند انرژي آن بسيار بالاست، اما به وزن بدن شخص اضافه نمي كند.

4_ به سرعت در خون پخش مي شود: وقتي با ميزان مناسبي آب مخلوط شود. پس از ۷ دقيقه در جريان خون پخش مي شود و با آزادسازي ملكول قند به عملكرد بهتر مغزكه اصلي ترين مصرف كننده قند در بدن است، كمك مي كند و مانع بروز خستگي مي شود.

5_ در سلامت و ساخت عوامل خوني مؤثر است: بخش مهمي از انرژي مورد نياز براي اين مورد تأمين مي كند. به علاوه باعث تميز شدن خون مي شود و جريان خون را تنظيم و آسان مي كند و مانع بروز مشكلات عروقي و تصلب شرايين مي شود.

 

چند ويژگي جالب عسل



1_ عسل هرگز فاسد نمي شود، جهت نگهداري احتياج به يخچال ندارد و مي توان در دماي اتاق آن را نگهداري كرد.

2_ به خاطر ميزان بالاي فروكتوز ۲۵% شيرين تر از قند است.

3_ در درمان آلرژي هاي فصلي براي ساكنين مناطقي كه عسل از گلهاي همان منطقه به دست آمده است، بسيار مفيد است.

4_ تنها غذايي است كه استفاده از آن باعث نابودي چرخه طبيعت نمي شود.


 

ساخت چند داروي خانگي ساده و مؤثر با عسل



1_ براي درمان گلودرد، مي توان آن را با چاي و ليموترش مخلوط كرد و نوشيد.

2_ يك قاشق غذاخوري عسل را با سفيده يك تخم مرغ و يك قاشق چايخوري گليسيرين و يك چهارم فنجان آرد مخلوط كنيد و از ماسك به

دست آمده به جهت جلوگيري از چين و چروك صورت بمدت ۱۵ دقيقه استفاده كنيد و سپس پوست خود را با آب گرم بشوييد.

3_ دو قاشق غذاخوري را با ۲ قاشق چايخوري شير مخلوط كرده، بر روي پوست بماليد، مرطوب كننده خوبي است.

4_ براي جلوگيري از خشكي پوست دست، آرنج و پاشنه پا هم يك قاشق چايخوري عسل را با يك قاشق چايخوري روغن زيتون و يك دوم قاشق چايخوري آب ليمو تركيب كنيد و ۱۵ دقيقه بر روي محل مورد نظر قرار دهيد. نتيجه را بزودي خواهيد ديد.

5_ براي درخشندگي مو نيز يك قاشق چايخوري عسل را در ۴ فنجان آب گرم حل كنيد و بر روي مو بماليد، اگر رنگ موهايتان روشن است، آب يك ليموترش را هم اضافه كنيد. نتيجه خوبي خواهد داشت.

6_حتي مي توانيد از آن به عنوان دهان شويه هم استفاده كنيد: يك قاشق عسل را با يك فنجان آب گرم تركيب كنيد و دهان خود را با آن بشوييد.

7_چند سالي است كه دانشمندان تحقيقات زيادي بر روي خواص اين ماده داشته اند و معتقدند ساير خواص اين ماده اسرارآميز بر آنان پوشيده است كه در آينده روشن خواهد شد. بد نيست بر روي تأثير مثبتي كه دوست جوان ما در مبارزه با آلودگي هوا از اين ماده مغذي ديده است هم تحقيقاتي انجام شود.

8_شايد روزي مشكل هواي آلوده تهران و ساير شهرهاي بزرگ جهان به همين سادگي حل خواهد شد تا آن روز بد نيست كمي زنبورداري بياموزيم تا بتوانيم خودكفاتر عمل كنيم.
 

فروتل
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ برچسب:عسل - طب سنتی - , ] [ ] [ sadra ]

smaler text size normall text size bigger font size print page send to friend bookmark this page

نکاتی در بدن انسان

آپاندیس appendicitis
آپاندیس در حقیقت یک عضو سیستم دفاعی و لنفاوی بدن در ابتدای روده بزرگ است.این زایده به طول تقریبی 6 تا9 سانتی متر بوده و متصل به سکو یا روده بزرگ است.علی رغم ترشح ایمونوگلوبولین از نوعIGA و برخی عملکردهای دیگر در سیستم دفاعی بدن،زیاد حائز اهمیت نبوده و برداشتن آن در صورت نیاز،تاثیر چندانی در سیستم ایمنی بدن نمی گذارد.آپاندیس به طور طبیعی در سمت راست و پایین شکم قرار گرفته است.آپاندیسیت نیز یک نوع بیماری است که به اندازه خود آپاندیس قدمت دارد و شایعرین بیماری شکمی است که به جراحی منتهی می شود.هر چند که پزشکان و کیمیا گران از 500 سال پیش آپاندیسیت را نوصیف کرده اند اما اولین راحی آپاندیس در سال 1736 میلادی رخ داد.((چارلز مک برنی))در سال 1889 گزارش کلاسیک خود را پیش انجمن جراحی نیویورک منتشر کرد.
آپاندیسیت که یکی از شایعترین بیماریهای حاد جراحی است،در مردان و به ویژه در دوران بلوغ شایعتر بوده و به دلیل انسداد دهانه خروجی،که علت آن ممکن است یک ذره غذا،ترشحات سفت شده، تومورها یا فولیکولهای بزرگ شده،اجسام خارجی باشد.از علل دیگر این عارضه ، می تواند نفوذ دانه و تخم سبزیجات و میوه ها و کرمهای روده بخصوص آسکاریس، در این عضو باشد.

چرا سکسکه می کنیم:
سکسکه زمانی ایجاد می شود که ماهیچه گلو و سینه شما ناگهان تنگ شوند و این در حالت است که زیاد یا تند غذا بخورید و آب بنوشید.بیشتر سکسکه ها ظرف چند دقیقه از بین می روند اما گاهی ممکن است چندین ساعت ادامه داشته باشد.اگر چه کسکه بالاخره متوقف می شود اما هر کسی به سلیقه خود آن را درمان می کند.مثلا شوک ناگهانی،نگه داشتن نفس،عطسه کردن و غیره از راههایی است که مردم انتخاب می کنند.یک
سکسکه واقعا بد و شدید بدن را دچار بی اکسیژنی می کند و حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

پوست چیست:
پوست یکی از مهمترین مواد بسته بندی کننده است.پوست تمام مواد داخل بدن را بسته بندی می کند.ضد آب است،وبه آسانی زنگ نمی زند و با رشد محتویات داخل بدن بزرگ می شود.دمای بدن را کنترل می کند و به عرق کردن کمک می کند.هزاران انتهای عصبی در پوست وجود دارد که مارا قادر به لمس کردن و احساس کردن درد گرما می کند.پوست از چند لایه درست شده است.لایه های خارجی شامل پوست مرده هستند که دائما عوض می شوند وجای انها را پوست تازه ای که زیر رشد می باشد می گیرد.پوست از مو پوشیده شده است به استثناء کف دست و پا که مو ندارند.بسیار از این موها ریز و لطیفند به طوری که برای دیدن آنها باید از ذره بین
استفاده کرد.پوست به عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل می کند و درباره شرایط بیرونی و خطرات
احتمالی به بدن اطلاع می دهد.

پلاسما چیست:
پلاسما قسمت مایع خون است.گلبولهای قرمز و سفید در پلاسما شناور ستند.پلاسما به رنگ قهوه ای مایل به زرد کمرنگ است.بیشتر از 90 درصد آن آب است و پروتئین سیاری در آن حل شده اند.یک پروتئین پلاسما آن است که خون را منعقد می کند.پلاسما مواد سمی و ضد سمی را که برای کمک به بدن در مبارزه باع فونت لازمند حمل می کند.
پلاسما غذا را در سراسر بدن به گردش در می آورد آنها را به بافتها می دهد و مواد زائد را از کلیه
دفع می کند و سپس به صورت مایع از بدن خارج می نماید.

پرکارترین پمپ طبیعی کدام است:
قلب انسان پرکارترین پمپ در طبیعت است.دقیقه ای 60 تا 80 بار ضربان دارد و به طور متوسط 1 میلیون بار ربه می زند.یکح قلب سالم، این مقدار ضربان را تا آخر عمر حفظ می کند. قلب با هر ضربه ی خود حدود 120 میلی متر خون پمپ می کند.قلب شما در خواب و بیداری پمپ می کند.مسلما هنگام خواب آهسته تر و هنگام ورزش و بیداری تند تر می زند.در حال دویدن 180بار در دقیقه برسد.
کار اصلی قلب،فرستادن دائم اکسیژن از طریق خون به سلولها و بازگرداندن دی اکسید کربن به ششها برساند.خون در طول سفر خود،مواد غذایی را توزیع می کند و مواد زائد را از بدن دور می کند.

فروتل
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ برچسب:بدن انسان - بدن - , ] [ ] [ sadra ]

smaler text size normall text size bigger font size print page send to friend bookmark this pageطب سنتی و روند رو به رشد آن در دانشگاهها و مجامع پزشکی ایران

طب سنتی و روند رو به رشد آن در دانشگاهها و مجامع پزشکی ایران

با گذشت نزدیک به كمتر از 200 سال از طب تجربي يا طب متكي به آزمايش و تجهيزات، هنوز بيماري هاي بسياري لاعلاج مانده و هر از گاهي چند بيماري ناشناخته ی ديگر مثل ايدز، بيماري هاي ناشي از موبايل، بيماري هاي ترافيك و انواع ناراحتي هاي متنوع ناشي از آلودگي هوا، بيماري هاي ناشي از ذرات بمب هاي اتمي و شيميايي و همچنين بيماري هاي اياتروژنيك كه از كارهاي پزشكي و درمان و داروهاي شيميايي ناشي مي شود بروز مي كند و طب مدرن را به چالشي عظيم وا مي دارد.
ما پزشكان مكرراً با بيماري هايي در مطب و كلينيك روبرو شده ايم كه موقع گرفتن شرح حال، مات و مبهوت مانده ايم و با اطلاعات علم جديد نتوانسته ايم كه اين بيماريها را بشناسیم و يا درمان كنيم و به خاطر عدم اطلاع از نوع بيماري، بيشتر برچسب بيماري سايكوتيك و رواني و به اصطلاح عصبي را به آن می زنیم و شروع به درمان با داروهاي شيميايي مي كنيم، اما متأسفانه مي بينيم كه با گذشت چندين ماه هنوز دواي مؤثري برايشان پيدا نشده است. هر چند علم طب جديد با همه پيشرفت خود توانسته بعضي از بیماری ها را متوقف كند يا سرعت رشد بيماري را آهسته كند، ولی هنوز در درمان بسياري زا آنها وامانده است.
اما بايد بدانيم كه طب سنتي كه امروزه با سرعت چشمگيري در حال بازيابي خود مي باشد، گاهي اين مشكلات عظيم ما را به راحتي درمان مي كند. با شناخت امزاج و علت بيماري، طب سنتي يا مزاجي مي تواند سلامتي را به بيمار برگرداند، بدون آنكه ناحيه اي از بدن را تحت عمل جراحی قرار دهد.
در حال حاضر در دنيا، به خصوص در غرب و آمريكا گرايش به طب سنتي شديد شده است. به خاطر داشته باشيد كه كشور بزرگ چين با جمعيتي بيشتر از يك ميليارد و 300 ميليون نفر اين مهم را به اثبات رسانده كه طب سنتي چيني يا همان طب سوزني مي تواند سلامت جامعه و مردم را تامين كند. هر چند كه پزشكان جوان و تازه به دوران رسيده چين، هم مدتي مرعوب طب مدرن غرب شده و به آن روي آورده بودند، ولي گرايش شديد آمريكا را به طب سوزني و گرايش بالاي آلمان و فرانسه به طب چينی و گسترش آن در بيش از هزار دانشگاه و دانشكده، اين پزشكان جوان چين را مجدد به فكر واداشت كه چگونه است در زمان دست كشيدن آنها از طب سنتي خود، غربي ها آن را سريعاً اخذ و گسترش مي دهند؟!
امروزه ماهرترين و استادترين متخصصان طب سوزني در كشور آمريكا به طبابت مشغول هستند. در سال هاي گذشته، مردم كانادا 80 درصد و كشورهاي اروپايي حدوداً 50 درصد از طب سنتي و طب گياهي استفاده كرده اند، و اين آمار بر اساس گزارش سازمان WHO رفته رفته در حال گسترش است.
طب سنتي ايران یا Traditional Iran Medicine) TIM) قدمت بسيار طولاني دارد و اگر شناخت خوبي از آن داشته باشيم،مي تواند جوابگوي نه همه مشكلات، بلكه اكثر مشكلات پزشكي و بهداشتي ما باشد. سابقه تاريخي طب سنتي ايران به زمان زرتشت مي رسد. در كتاب اوستا آمده است كه ترتيا پزشك، هفت هزار سال قبل ميلاد گياهان دارويي را مي شناخته و با عصاره آنها به درمان بيماران خود مي پرداخته است. به نظر مي رسد كه قديمي ترين سند دنيا براي طب سنتي همین باشد.
با گذشت زمان، طب سنتي در يونان و سپس در ايران گسترش يافت و بر اساس تاريخ، اطباء ايران و يونان، طب سنتي را چندين بار دست به دست كرده اند. زماني كه ايراني ها موقعيت گسترش اين طب را نيافته اند، در يونان گسترش يافته و زماني نيز اين فرصت به ايراني ها رسيده است.
پس از ظهور اسلام، با ورود تعاليم بهداشتي اسلام و طب اسلامي، به قدرت طب سنتي به مراتب اضافه شد و احاديث فراواني در مزيت حجامت و انواع آن آورده شده است، اما خوشبختانه با اين همه كش و قوس و چالش، امروزه طب سنتي قدرتمند ايران توانسته است راه خود را باز كند و پس از چندين دهه تلاش بالاخره وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي بر آن شده كه از سال 1386 به شكل آكادميك و دانشگاهي متخصص طب سنتي پرورش دهد. هر چند كه از چهار سال قبل، بيست نفر را جهت آموزش طب سوزني به چين اعزام داشته بود، ولي آموزش طب سنتي ايران TIM به طور رسمي از امسال شروع شد و اين فرصت براي پزشكان علاقه مند ايران فراهم شده كه به منابع عظيم اين طب دسترسي پيدا كنند و زير نظر اساتيد علاقه مند، به آموزش كامل پرداخته و آن را ضمن به كارگيري براي درمان بيماران، گسترش دهند.
دوشادوش طب سنتي ايران، طب سوزني چين نيز توسط سازمان نظام پزشكي برابر توافق نامه اي كه با مركز بين المللي آموزش طب سنتي چين منعقد شده است، جهت آموزش كوتاه مدت پزشكان مهيا شده است.
امروزه واقعيت طب سنتي و بومي در دنيا برابر گزارش WHO اجتناب ناپذير است و همه دولت ها موظف شده اند كه به امر آموزش و گسترش طب سنتي خود اقدام كنند. اما هنوز متأسفانه پزشكان زيادي در كشور ما هستند كه دريچه اميد و درمان بيماران خود را صرفاً وابسته به داروهاي شيميايي مي بينند. بايد بدانيم كه بيشتر از 20 نوع درمان در دنيا وجود دارد كه طب شيميايي يكي از آنهاست و عاقلانه است كه به ساير روش هاي درماني مثل طب گياهي، طب سنتي، آيور ودا، طب چيني، فتيله گذاري، دعا درماني، حجامت درماني، انرژي درماني، سنگ درماني، ماساژ درماني، فشار درماني، آروماتو تراپي، فصد، زالو درماني و ... نيز توجهي داشته باشيم و درباره ی منابع عظيم طب سنتي، به خصوص طب سنتي ايران مطالعه کنیم.
دكتر قدير محمدي- متخصص طب سوزني

فروتل
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ برچسب:طب - طب سنتی - , ] [ ] [ sadra ]

smaler text size normall text size bigger font size print page send to friend bookmark this pageشکستن مفاصل و انگشتان چه عوارضی در پی دارد ؟

شکستن مفاصل و انگشتان چه عوارضی در پی دارد ؟

مردم عادت دارند با فشار به انگشتان دست يا حركات سريع گردن يا فشار پا بر روي ستون فقرات كمري، باعث ايجاد اين صداها شوند و به عبارتي قولنج آن را رفع كنند و با اين حركت، نوعي احساس راحتي به آنها دست مي‌دهد.
در يك تقسيم بندي ساده مي‌توان اين صداها را به دو دسته تقسيم كرد:
يك دسته صداهاي حاصل از حركات مفصلي است و دسته ديگر صداي حاصل از قولنج كردن مفاصل است كه طي يك فشار شديد در انتهاي دامنه حركتي ايجاد مي‌شود.
تا زماني كه اين صداها با درد و التهاب همراه نباشد، نگراني زيادي در مورد ايجاد اين صداها وجود ندارد. ولي در صورتي كه توليد اين صداها، همراه با درد و التهاب باشد، مي‌بايستي براي درمان و مشكل موجود، به پزشك مراجعه کرد.
در اصطلاحات علمي به اين صداهاي مفصلي،grating cracking ، clicking يا popping گفته مي‌شود. اين صداها در شرايط فيزيولوژيك و نرمال حركات مفصلي يا در حين انجام درمان و مانيپولاسيون مفاصل نيز ايجاد مي‌شوند.
همچنين مفاصل ممكن است لرزش‌هايي ايجاد كنند كه قابل شنيدن نباشد و فقط احساس شوند، اين موارد را لرزش‌هاي "subsonic" يا "زير آستانه شنوايي" مي‌گويند و در موارد باليني به عنوان "كريپتاسيون" گفته مي‌شود.
علاقه محققين به اين مسائل، منجر به انجام مطالعات مختلف، ولي محدود شده است كه بخشي از تحقيقات توسط همكاران دندانپزشك و روي مفصل فكي گيجگاهي صورت گرفته است.
در حالي كه همكاران ارتوپد و فيزيوتراپيست بيشتر روي صداي مفاصل انگشتان و كمي روي گردن كار كرده‌اند.
چگونگي ايجاد صداها
اولين بار در سال 1971 دو دانشمند آلماني، يك نيروي كششي را به مفصل سوم بين انگشت و كف دست اعمال نمودند و شكل‌گيري حباب‌هاي گاز كه عمدتاً CO2 بود را ثابت كردند.
اعمال كشش بين سطوح مفصلي در طي فعاليت‌هاي روزمره، باعث افزايش حجم مفصل و كاهش فشار مايع مفصلي مي‌شود كه منجر به خروج گاز درون مفصلي و ايجاد حباب گاز مي‌شود.
جريان مايع به سمت ناحيه ي با فشار كمتر، باعث خوابيدن (تركيدن) حباب گاز و ايجاد يك صداي قابل شنيدن مي‌شود.
فرد با فشار به مفاصل انگشتان دست و پا و يا حركت سريع گردن و كمر باعث تركيدن حباب و ايجاد اين صدا و كاهش فشار داخل مفصل مي‌شود.
اخيراً هم دانشمندان با استفاده از عملكرد راديوگرافي قبل و بعد از حركت درماني در مفصل انگشتان سوم، ايجاد گاز را كه منجر به ايجاد صداي كراكينگ مي‌شود به اثبات ‌رسانده‌اند.
همچنين مطالعات نشان داده است كه اين روند، ايجاد و تركيدن حباب دامنه غير فعال مفصل را به شكل قابل ملاحظه‌اي زياد مي‌كند.
اين مسئله، غير از مشكلات و عوارض فشار بر مفاصل، وابستگي‌هايي را براي فرد ايجاد مي‌كند كه بعدها با وجود رفع تشكيل حباب‌هاي گاز، همچنان فرد را مجاب به در آوردن اين صداها و حل فشارهاي روحي خود از راه غيرمعقول مي‌كند.
اين صداها ممكن است در طي اجراي حركات درماني بر روي ستون فقرات (مانيپولاسيون) نيز ايجاد شود.
هر يك از مفاصل بدن ما داراي تعدادي گيرنده عصبي از انواع مختلف هستند كه وظيفه آنها ارسال پيام به مغز و گزارش وضعيت مفصل از نظر موقعيت فيزيكي، تحريكات، صدمات يا فشارهاي نامعقول است.
اين گيرنده‌ها در هر لحظه وضعيت مفصل را به مغز گزارش مي‌كنند و مغز بر حسب اين گزارش تصميم‌گيري مي‌نمايد كه بايد چه عكس‌العملي را در مقابل حركت، نيرو يا فشار داخل مفصل نشان دهد.
گفتيم ايجاد حباب‌ها باعث افزايش فشار داخل مفصل خواهد شد. افزايش فشار داخل مفصل به لحاظ ايجاد حباب‌هاي گاز، باعث تحريك گيرنده‌هاي داخل مفصل مي‌شود. تحريك گيرنده‌هاي داخل مفصل، مغز را از ايجاد يك شرايط غيرطبيعي با خبر مي‌كند. به دنبال اين خبر، تصميم‌گيري براي رفع اين فشار غيرطبيعي اتخاذ مي‌شود. لذا فرد با فشار به مفصل در دامنه انتهايي حركت، باعث تركيدن حباب و كاهش فشار داخل مفصل مي‌شود. به اين ترتيب، حس ناخوشايند مفصل قطع خواهد شد و فرد احساس راحتي مي‌كند.
اما مسئله اين است كه به مرور و بعد از سال ها تكرار اين وضعيت، اين كار براي فرد عادت شده و يك نوع وابستگي براي او ايجاد مي‌كند، به شكلي كه حتي بدون وجود حباب‌ها نيز در شرايط عصبي خاص فرد با حداكثر فشار به مفصل، براي ايجاد اين صداها و كاهش فشار روحي خود تلاش مي‌كند.
اين مسئله، غير از مشكلات و عوارض فشار بر مفاصل، وابستگي‌هايي را براي فرد ايجاد مي‌كند كه بعدها با وجود رفع تشكيل حباب‌ها، همچنان فرد را مجاب به در آوردن اين صداها و حل فشارهاي روحي خود از راه غيرمعقول مي‌كند.
يك جمله معروف مي‌گويد: بهترين عادت اين است كه به چيزي عادت نداشته باشيم.

فروتل
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ برچسب:شکستن - استخوان - , ] [ ] [ sadra ]
صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 17 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 189
بازدید ماه : 244
بازدید کل : 47037
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

مسایل جنسی و زناشویی